Grodor och annat kul på förskolan

Vi som förskola vill lägga grunden för ett livslångt lärande i en utvecklande, trygg och rolig verksamhet. Detta läsår fokuserar vi bland annat på naturvetenskap och matematik vilket fick prägla dagen vi hade tillsammans i naturen.

Barnen fick göra sig bekanta med grodor i olika storlekar och i olika färger. Vi pratade om hur grodorna ser ut med så väl färg som antal fötter, tår och ögon. Vi vill även att barnen ska få insikt i hur vi på bästa sätt tar hand om djur och natur och pratade därför om hur vi behandlar grodorna för att de ska må bra samt vad de tycker om. Detta resulterade i att grodorna fick ett eget grodbad där de hoppade, simmade och lekte. Barnen tyckte att grodorna verkade ha roligt i vattnet så även de tog sig några skutt i grodbadet. Till sist fick grodorna hoppa tillbaka till sin burk och dagen hade berikats med många skratt och blöta hopp.

Comments are closed.