Utforskande vid Pinnån

I naturen kan man studera olika fenomen. Under en spontan utflykt till Pinnåområdet fascinerades barnen av åns strömmar och djurliv. Vi tittade i vattnet en lång stund och undersökte hur olika föremål som pinnar, stenar och löv flyter, respektive sjunker. Sedan såg vi en liten koloni med skräddare på vattenytan. Barnen var måna om att alla skulle se, testa och ta en del av våra diskussioner.

En liten groda fångade barnens uppmärksamhet när vi kom till en plats där vi lekte. Vi googlade om grodor för att lära oss hur de lever, vad de äter osv. Barnens intresse för saker ger oss pedagoger ledtrådar i vårt arbete och planering av verksamhet. Ett mål som vi arbetar med under läsåret är att följa upp och dokumentera barnens tankar och lärande. På bilden pratar pojkarna om grodan Blixten, som de döpte grodan till. De vill bygga ett bo åt den, någonstans där grodan kan sova. Grodan hoppade dock ut i skogen. Pojkarna tittar med ledsna miner efter den och inser att den har det bättre i skogen. Ingen idé att försöka smuggla den med sig till förskolan.

IMG_0936[1]
IMG_0937[1]IMG_0943[1]